Als therapeut werk je met je hoofd en je handen. Je patiënt komt binnen, je onderzoekt zijn klachten grondig, steekt letterlijk de handen uit de mouwen en gaat aan de slag. Maar hoe komt die patiënt anno 2019 uitgerekend bij jou en uitgerekend in jouw praktijk terecht? Waarom heeft hij zelf voor jou gekozen of waarom verwees een collega-therapeut, arts of specialist hem specifiek naar jou door? Omdat je gewoon super goed bent in wat je doet, natuurlijk. Maar dat was Kodak -de meeste bekende fotofilmrolletjesproducent- ook. En Kodak bestaat niet meer. Kodak miste de digitale boot. Wees niet zoals Kodak.
Wij maken geen filmrolletjes, Jeroen
En maar goed ook. Maar als zelfstandig therapeut zet je wel iets anders in de markt: je expertise, je ervaring en je knowhow, in functie van klachten, kwalen, blessures… waar je patiënten van af willen. Je voorziet dus ook een aanbod voor een concrete vraag. En ja, natuurlijk vanuit een passie en omdat je graag mensen helpt. Maar ook om op het einde van de maand je investeringen af te betalen, wat vakantie te nemen, nog iets leuks te doen met je vrienden en af en toe een mooie reis te maken. Je patiënten hebben jou nodig en jij je patiënten. Maar hoe vinden je patiënten jou en hoe vind jij je patiënten?
Via via
Het klassieke mond tot mondverhaal. Marcel heeft last van zijn rug, gaat bij ‘die kinesiste daar op het dorp’ en kan na een paar behandelingen zijn duiven weer lossen. Hij ziet André bij de slager, ‘die ook last heeft’ en aan Marcel vraagt waar hij zo goed geholpen is geweest. En afhankelijk van haar agenda, zit André drie dagen later bij ‘die kinesiste daar op ’t dorp’ in de wachtzaal om ook goed geholpen te worden. Old school mond tot mondreclame: het is en blijft de best mogelijke reclame. Wanneer jij een nieuwe auto overweegt, geloof je ook eerder de ervaringen uit de mond van een vriend dan de uitleg van een topmodel in een gestileerde, glossy advertentie.
Digitale mond tot mond
Geen kussende robots, wel een paar cijfers: 10 miljoen mensen in België zijn actief op het internet. 7,5 miljoen van die mensen gebruiken actief sociale media zoals Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn. Vanaf de leeftijd van 5 tot en met 80 plus heeft zo goed als iedereen het internet op zak of bij de hand onder de vorm van een smartphone, tablet of laptop. Het internet is een vast onderdeel geworden van hoe we ons informeren en hoe we allemaal communiceren. Het internet is een belangrijke plek geworden waar je patiënten en doorverwijzers zich informeren, waar ze anderen vertellen over hun ervaringen met jou en waar ze gaan luisteren naar wat over jou verteld wordt.
Maak er gebruik van en doe er je ding mee
Zorg voor een duidelijke website waar je patiënten en doorverwijzers in één klik zien wie jij bent, wat je doet, waar je voor staat, wat je allemaal kan, waar ze je kunnen vinden en hoe ze je kunnen bereiken. Zorg ervoor dat ze reacties van anderen vinden en ga snel in op de vragen die ze jou stellen. Wees aanwezig en alert op een aantal social media die je bewust hebt geselecteerd. Toon dat je er voor hen bent en dat ze bij jou terecht kunnen. Wees een digitale therapeut.
Kan je wat hulp gebruiken bij het opzetten of evalueren van je website, je digitale communicatiestrategie en de interactie met je patiënten en doorverwijzers? Op 24 mei en 14 juni organiseren we een praktijkgerichte training rond online en interpersoonlijke communicatie waar je meteen mee aan de slag kan. De accreditatie voor kinesitherapeuten is goedgekeurd.