“Moeten we niets zeggen?” – over crisiscommunicatie

Crisiscommunicatie kan je kort beschrijven als “communicatie die noodzakelijk is om een crisissituatie aan te pakken”. Zo’n crisissituatie kan een natuurramp zijn, een zwaar ongeval, de uitbraak van een virus … In elk geval: de situatie is onverwacht en heeft een impact op je professionele activiteiten, je financiële situatie …

Maar ook op al je doelgroepen! Want die verwachten nu meer dan ooit duidelijke communicatie van jou. Lever je die verwachting niet in? Dan word je voor hen minder relevant. En dat wil je vermijden. Want na de crisissituatie gaat het gewone leven verder. Na de crisissituatie is je voortbestaan meer dan ooit afhankelijk van je doelgroepen.

Als zorgverstrekker zijn je belangrijkste doelgroepen:

– je patiënten

– je doorverwijzers

– de collega’s met wie je intern of extern samenwerkt of die je aanstuurt. Bijvoorbeeld in het kader van een groepspraktijk of praktijken onder jouw naam op andere locaties.

Houd ze snel en accuraat op de hoogte

Wat verandert er concreet in je dienstverlening? Lees: in wat ze van je gewoon zijn. Anticipeer op hun vragen en formuleer alvast de antwoorden, waar mogelijk. Ga daarbij af op deskundige, professionele bronnen en doe vooraf een grondige “fact check”.

Communiceer via al je kanalen

Website en social media zijn het eerste waar jij aan denkt. Maar niet iedereen “zit op Facebook”. Niet iedereen leest elke dag zijn mails. Ouderen vertoeven vaak minder op het internet. In sommige gevallen is de telefoon zelfs het meest doeltreffend.

Stuur je communicatie op tijd bij

Zijn er evoluties of veranderingen in de situatie? Laat dat dan weten via al je kanalen. Maar opgelet: zorg ervoor dat het RELEVANTE veranderingen zijn die een impact hebben op de relatie tussen jou en je doelgroepen. Een update van het aantal besmettingen is “not your call”. Daarvoor zijn er kranten en journaals.

Herbekijk je dienstverlening

Tijdens de crisissituatie kan je geen patiënten behandelen. Maar misschien kan je ze op een andere manier van dienst zijn. Met oefenschema’s om in vorm te blijven, handige tips en tricks om blessures te vermijden … Deel af en toe een interessant artikel of filmpje van een collega of een andere instantie. Onderhoud het contact. Zo blijf je relevant.

Deel dit bericht
Jeroen Caluwé

Jeroen Caluwé

Jeroen is mede-oprichter van Voetvorm en waakt over de marketing en communicatie.